Case 3. Brug af digitale teknologier som et middel til undervisningen
Ved brug af digitale teknologier kan man styrke læringen hos den enkelte,
samtidig kan det være med til at sætte fokus på transferproblemet. Ved at jeg lægger
en video op på et Web 2.0 medie som YouTube, bliver det muligt for eleverne at
tilgå denne ved hjælp af den QR kode, som bliver udleveret til dem efter
præsentationen i PowerPoint, så eleven selv kan se videoen om og om igen efter
behov Jeg er inspireret af Vibe Aarkrogs teori om transfer. Ifølge Aarkrog er
transfer (læring) en kompliceret proces. Eleverne har brug for abstraktionsevne
for at kunne forvandle læring til noget brugbart i deres undervisning. Aarkrog
siger. Jo præcisere et billede læren kan tegne af de arbejdsopgaver,
situationer og samarbejdsrelationer, der vil kendetegne lige disse job, jo
bedre billede vil eleverne få af, hvad der kræves i dem. Jeg vil benytte
den edidaktiske Overvejelsesmodel med fokus på læringsmål, eleverne forudsætninger
og den instruktivistiske læringsform. Dvs. den e-læringsform,
hvor underviseren er en central aktør. Underviseren står for at udvælge
materialet, og har en vigtig rolle i forhold til at motivere og inspirere
eleverne, i forhold til at differentiere materialet, i forhold til at vejlede
eleverne og i forhold til at evaluere læringen.
Underviseren kan derfor opfattes som
ekspert i denne form for e læring, både hvad angår den faglige viden og hvad
angår elevernes proces.
Kommentarer
Send en kommentar