Case 3. Brug af digitale teknologier som et middel til undervisningen



Ved brug af digitale teknologier kan man styrke læringen hos den enkelte, samtidig kan det være med til at sætte fokus på transferproblemet. Ved at jeg lægger en video op på et Web 2.0 medie som YouTube, bliver det muligt for eleverne at tilgå denne ved hjælp af den QR kode, som bliver udleveret til dem efter præsentationen i PowerPoint, så eleven selv kan se videoen om og om igen efter behov Jeg er inspireret af Vibe Aarkrogs teori om transfer. Ifølge Aarkrog er transfer (læring) en kompliceret proces. Eleverne har brug for abstraktionsevne for at kunne forvandle læring til noget brugbart i deres undervisning. Aarkrog siger. Jo præcisere et billede læren kan tegne af de arbejdsopgaver, situationer og samarbejdsrelationer, der vil kendetegne lige disse job, jo bedre billede vil eleverne få af, hvad der kræves i dem. Jeg vil benytte den edidaktiske Overvejelsesmodel med fokus på læringsmål, eleverne forudsætninger og den instruktivistiske læringsform. Dvs. den e-læringsform, hvor underviseren er en central aktør. Underviseren står for at udvælge materialet, og har en vigtig rolle i forhold til at motivere og inspirere eleverne, i forhold til at differentiere materialet, i forhold til at vejlede eleverne og i forhold til at evaluere læringen.



Underviseren kan derfor opfattes som ekspert i denne form for e læring, både hvad angår den faglige viden og hvad angår elevernes proces.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog